GFK Trends in Digitale Media: E-Books blijven populair

In 2020 was het gebruik van digitale media groot in Nederland. Met de aanhoudende pandemie gaat deze ontwikkeling nog steeds door, laat het onderzoek ‘trends in digitale media’ van GFK zien. Ieder jaar wordt dit onderzoek uitgevoerd, waarbij ook gekeken wordt naar de ontwikkeling van het Nederlandse leesgedrag. Hieronder de belangrijkste punten:

E-book blijft populair

Het gebruik van leesvormen is vergelijkbaar met 2020. Bijna driekwart van de Nederlanders leest weleens boeken op papier, bijna vier op de tien leest weleens een e-book en één op de zes luistert soms naar boeken.

Luisterboeken zijn voornamelijk populair onder de leeftijdscategorieën 13-17 en 18-34 jaar, en de hoge sociale klasse. Hierbij wordt voornamelijk gebruik maakt van de app Storytel met 18%. Ook de apps van de online Bibliotheek en Spotify staan in de top 3 met respectievelijk 12 en 10 procent.

Het lezen van boeken op papier is gelijk in bijna elke leeftijdsgroep en sociale klasse, terwijl het e-book minder populair is bij de laag opgeleiden en lagere sociale klasse. Bol.com met Kobo (plus) e-books is de koploper die door 22% van de deelnemers gebruikt wordt. Ook hier is de online Bibliotheek populair. De audioboek app Storytel wordt door 3% van de deelnemers ook gebruikt voor het lezen van e-books.

Wanneer het aankomt op de gebruiksduur van leesplatformen, wordt het e-book op de e-reader met 191 minuten per week het meest gelezen. E-books op een e-reader of smartphone worden ook met een hogere frequentie gelezen dan boeken op papier. Waar 17% van de lezers van een papieren boek dagelijks leest, is dit percentage bijna het dubbele bij het lezen op een e-bookreader.

Aantal e-books daalt

Ondanks de populariteit van het e-book, is het gemiddelde aantal e-books op een e-reader gedaald ten opzichte van 2020. Het merendeel van de e-books (136 van de 179) zijn gratis verkregen. Deze boeken zijn voornamelijk gekregen van iemand, of waren een gratis aanbod. 22% van de gratis e-books zijn illegaal afkomstig van een Torrent website, en 6% van een download op sociale media zoals een Facebookgroep.

Overige highlights:

  • Tijdens de coronapandemie is de informatiebehoefte van Nederlanders gestegen. 86% volgt wel eens nieuws via nieuwssites of nieuwsapps en 58% lees weleens een dagblad.

  • In 2021 maakte 90% van de Nederlanders gebruik van social media. 13-17 jarigen maken veel gebruik van Snapchat en Tiktok. De volwassenen maken meer gebruik van Facebook, LinkedIn, en Messenger.

  • Bij 90% van de Nederlanders communiceert wel eens via sociale media, en bijna 75% maakt gebruik van videobellen. Ten opzichte van vorig jaar wordt er meer gebruik gemaakt van appen en chatten. Maar liefst 94% van de Nederlanders appt of chat minimaal een keer per week. Whatsapp, Messenger en Facebook zijn de meest populaire platformen.

Meer informatie over het onderzoek trends in digitale media 2021 is te vinden in het persbericht van GFK.