GfK onderzoek: trends in digitale media 2016

GfK Trends in Digitale Media is een jaarlijks onderzoek naar het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media in Nederland. KVB-SMB is een van de sponsoren. Hieronder leest u de belangrijkste resultaten van het onderzoek van december 2016.

Digitaal lezen stabiliseert

Het digitale lezen lijkt zich in 2016 te stabiliseren. Net als vorig jaar leest één op de vijf Nederlanders e-books op een e-reader. De e-reader blijft daarmee het meest gebruikte apparaat om e-books op te lezen. Goede tweede is de tablet/iPad, gevolgd door pc, laptop en smartphone, en ook hier is niets veranderd. De helft van de e-reader lezers doet dat minimaal één keer per week. Meer dan één op de vijf boekenlezers is geïnteresseerd in een abonnement waarbij je voor een vast bedrag per maand onbeperkt e-books kunt lezen. Voor het eerst is ook gevraagd naar het gebruik van luisterboeken. Rond de vijf procent van de Nederlanders luistert naar luisterboeken, het meest op cd. Van hen heeft iets minder dan de helft interesse in een abonnement op luisterboeken.

Markt mobiele devices verzadigd

Met een grote verspreiding van mobiele apparaten onder de Nederlandse bevolking (83 procent heeft een smartphone, 67 procent een tablet en 35 procent een smart TV) zit er nauwelijks meer groei in deze markt. Alleen onder jongeren van 13-17 jaar is het tabletbezit aanzienlijk gestegen. In vergelijking met vijf jaar geleden is het aantal devices in de Nederlandse huishoudens wel sterk toegenomen; het aantal smartphones en tablets is zelfs verdubbeld. Ruim de helft van de Nederlanders (13 jaar en ouder) bankiert en een kwart shopt online via zijn smartphone.

Bron: GfK december 2016 Het rapport is te bestellen bij GfK à 1.395 euro.