GAU-trainee vertelt: Sjors van Veen

Mei 2021 zijn 12 enthousiaste jonge boekenvakkers begonnen aan het GAU Onboardingprogramma. Tijdens het programma leren ze het reilen en zeilen van het uitgeefvak. Hierbij volgen ze niet alleen workshops, maar gaan ze ook op werkbezoek bij o.a. het CB en lopen ze stage bij een boekhandel. In deze editie van ‘GAU-trainee vertelt‘ is Sjors van Veen aan het woord, PR & publiciteitsmanager bij HarperCollins. Sjors vertelt over zijn stage bij boekhandel Scheltema in Amsterdam.

“Een kans om een dagje mee te lopen in boekhandel Scheltema in Amsterdam grijp ik graag aan. Ik was nog niet heel vaak in deze boekhandel geweest, dus het was een hele ontdekking om het reilen en zeilen van Scheltema nu van dichtbij te mogen bekijken. Natuurlijk kan je als klant bij Scheltema terecht voor de topbestsellers, maar de boekhandel heeft nog zoveel meer te bieden. Van Nederlandse en Engelse literatuur tot Ramsj en Tweedehands edities. Het is mooi om te zien hoe de boekhandel continu bezig is om aan de wensen van de klant te voldoen.

Het mooie aan Scheltema vind ik vooral hoe ze met de klanten omgaan. Zo proberen ze om van alle titels minimaal 1 exemplaar in het winkel te hebben. Ze werken dus heel erg met backlists. Mocht je dus op zoek zijn naar een boek die al een tijdje uit is en misschien in de vergetelheid is geraakt, dan is de kans groot dat je bij Scheltema nog een exemplaar kunt bemachtigen. Of als je juist op zoek bent naar boeken met een speciaal thema zijn de medewerkers zeer bereid om met je mee te denken. Zo trof ik een klant die boeken verzamelt die zich in Amsterdam afspelen, het genre maakt niet uit als het boek maar een paar scenes in Amsterdam heeft. En zelfs met zulke eisen weet de boekhandelaar nog met interessante opties te komen voor de klant.

Door een dag mee te lopen in deze winkel heb ik meer inzicht gekregen in wat er gebeurt in de laatste fase van de boekverkoop. Als je bij een uitgeverij werkt zie je vooral je eigen titels. Je staat achter deze titels en bent bereid om voor ze door het vuur te gaan. Maar je kan als uitgever nog zo enthousiast zijn over een titel, als de boekhandel er niks in ziet heb je niks. De boekhandel weet wat de klanten willen, welke titels er nog meer zijn en op welke manier ze aan de klanten kunnen verkopen. Ze weten welke trends er spelen en welke omslagen aanspreken, maar ook welke trends en thema’s niet meer werken. Ze hebben een veel betere kijk op de doelgroep. Zo kan een Lucinda Riley in heel het land goed verkopen, bij een boekhandel als Scheltema hoeft dit niet het geval te zijn.”